MITELLO TEHOSTAA PORVOON SÄHKÖVERKON TOIMINTAA JA TYÖSKENTELYÄ

 

 

Porvoon Sähköverkko on Porvoon Energian omistama yhtiö, joka vastaa sähkön siirrosta ja sähköverkon kehittämisestä Porvoon alueella. Porvoon Sähköverkko otti Polarmitin tarjoaman Mitello-palvelun käyttöön syksyllä 2012. Ketteryytensä ja helppokäyttöisyytensä myötä Mitello helpottaa yhtiön verkonvalvontaa sekä työnhallintaa.


Porvoon Sähköverkko on tehnyt yhteistyötä Polarmitin kanssa jo ennen Mitello-palvelun olemassaoloa. Polarmit on ollut mukana muun muassa yhtiön mittareiden massavaihtoprojektissa ja tarkistustöissä. Kun Polarmit alkoi kehittää Mitello-palvelua, innoistui Porvoon Sähköverkolla mittauspäällikkönä toimiva Tomas Nordström asiasta. Yhtiö onkin ollut mukana palvelun kehittämisessä sen alkuajoista asti.

 

Muistan, kun Mitelloa esiteltiin ensimmäistä kertaa Excel-hahmotelmana. Eli aika aikaisessa vaiheessa me pääsimme mukaan. Polarmit on toteuttanut paljon meidän toiveitamme ja ottanut toiveemme sekä ideamme huomioon suunnittelussa ja palvelun kehittämisessä, Tomas kertoo.

 

 

Karttapohjainen järjestelmä helpottaa paikannusta

 

Mitello on internetpohjalla toimiva palvelu, jota voi käyttää myös mobiililaitteilla. Mitellon avulla sähköverkkoyhtiöt voivat esimerkiksi tarkkailla etämittausjärjestelmänsä toimintaa, havaita ja ennaltaehkäistä erilaisia vikoja sekä ohjata työnkulkua. Yksi tärkeä seikka Porvoon Sähköverolle on palvelun karttapohjaisuus.

 

Karttapohjaisuus helpottaa havainnointia, vian haarukointia, perille löytämistä sekä työn suunnittelua. Nyt tapahtumat ja työtehtävät eivät ole enää vain pelkkä lista, vaan työn suunnittelussa nähdään heti esimerkiksi vierekkäiset kohteet. Palvelu on meidän mielestämme joustava ja jokainen voi työtehtävistään riippuen valita kartalle sen, mitä itse tarvitsee, Tomas kuvailee.

 

 

"Asiat tulevat dokumentoitua aiempaa paremmin"

 

Palvelu kerää yhdistäviä tietoja Porvoon Sähköverkon muista järjestelmistä siten, että sieltä on löydettävissä ajantasaiset asiakastiedot sekä esimerkiksi työhistoria, eli ne työt, mitä kyseiselle asiakkaalle ja kyseiseen kohteeseen on aiemmin tehty. Myös kartastot pysyvät aina ajantasaisina. Porvoon Sähköverkon jokaisella asentajalla on käytössään tabletit, joilta he voivat tarkastella tarvitsemiaan tietoja suoraan itse.

 

- Uutena ominaisuutena on se, että kaikki työtehtävät voidaan naputella suoraan järjestelmään ja asentajat voivat kuitata, mitkä tehtävät ovat ottaneet työn alle ja mitkä ovat jo tehneet. Tämä on siis tapa kommunikoida työnjohdon ja kentän välissä, Tomas kertoo.

–

- Asiat tulevat myös dokumentoitua aiempaa paremmin. Järjestelmää on todella helppo käyttää ja asentajat voivat ottaa esimerkiksi valokuvia, jos tekevät jonkin erikoishavainnon. Asentajat voivat myös lähettää kentältä työtehtäviä työnjohdolle. Jos vaikka jossakin oksa hankaa linjaa eikä hänellä ole itsellään mukana tarvittavia välineitä tilanteen korjaamiseksi, voi asentaja napata tilanteesta kuvan ja lähettää tehtävän työnjohdolle, josta se lähtee eteenpäin, Tomas jatkaa.

 

 

Palvelu kehitetään yhdessä

 

Mitello on Porvoon Sähköverkolla hyvin aktiivisessa käytössä kaikilla, jotka sähköverkon parissa työskentelevät. Järjestelmä saa Tomasilta kiitosta riittävän yksinkertaisesta logiikastaan. Käytön perusteet on helppo oppia ja omaksua nopeasti. Ohjelmiston käyttöön ei tarvitse järjestää erillistä koulutusta ja perehdytys on lyhyt. Asentajat sekä työnjohto ovat Tomasin lailla innostuneet järjestelmästä.

 

- Kun perehdytys on lyhyt, tulee säästöjä ja myös kynnys käyttöönottoon on pieni. Ylläpitoon ei kulu aikaa ja rahaa niin paljoa. Sillä on merkitystä, onko päivän koulutus vai vartin perehdytys, Tomas kiteyttää.

–

- Innostumista on ollut aistittavissa, joka tietysti lämmittää minua, joka olen ollut mukana alusta asti. On hienoa nähdä, kun käyttäjät innostuvat ja antavat uusia ideoita sekä kehitysehdotuksia. Vaikka ideatasolla ne ovat olleet meillä usein hulluja, niin toteutuksen myötä useat ideoista ovat osoittautuneet fiksuiksi. Ne ovat helpottaneet päivittäisten rutiinien hoitoa, Tomas hymyilee.

 

 

"Se on melkein kuin ystävälle soittaisi"

 

Yhteistyö Polarmitin kanssa on Tomaksen mukaan sujunut hyvin ja asiakasta, eli tässä tapauksessa heitä, kuunnellen. Heidän hulluimpiakaan ideoitaan ei olla Polarmitin toimesta tyrmätty, vaan lähdetty tutkimaan ja jalostamaan sitä eteenpäin.

 

- Se on melkein kuin ystävälle soittaisi, että auta minua jossain asiassa. Apua on helppo saada ja on ollut mukava olla kehittämässä Mitelloa. Heillä on sellainen "Mikään ei ole mahdotonta!"-asenne. Meillä on myös hyvä luotto Polarmitin toimintaan.

 

- Järjestelmä tukee työtämme. Tiedot eivät enää huku tai unohdu niin herkästi. Mitellon avulla saamme nopeasti otteen vikailmoituksesta tai muusta tehtävästä, kun tietoa on jo valmiiksi hyvin saatavilla. Ei tarvitse eri järjestelmistä käydä haistelemassa, että mitä on tehty ja milloin on tehty ja kuka on tehnyt. Järjestelmä on tehostanut meidän työtämme paljon jo nyt, Tomas summaa.

 

 

Takaisin Mitello-pääsivulle