MONIKÄYTTÖINEN MITELLO AUTTAA NIIN ASENTAJIA KUIN ASIAKASPALVELIJOITAKIN

 

 

Rovakaira on Lapissa Kittilän, Rovaniemen ja Sodankylän alueella toimiva sähköverkkoyhtiö. Yhtiö palvelee noin 30 000 asiakasta. Polarmitin Mitello-palvelun Rovakaira otti käyttöön vuoden 2016 alussa. Tällä hetkellä palvelu on käytössä laajasti lähes kaikilla yhtiön työntekijöillä aina asentajista asiakaspalveluun ja johtoportaaseen.

 

Toimimme kolmen kunnan alueella ja olemme myös näiden kuntien omistama yhtiö, kertoo Rovakairan kehityspäällikkö Mikko Kangasniemi.

 

Polarmit ja Mitello tulivat Rovakairalle tutuksi Polarmitin toimitusjohtajan Jukka Heikinheimon kautta. Rovakaira oli etsinyt karttapohjaista järjestelmää asentajien työkaluksi kentälle ja he kartoittivatkin useita eri palveluntarjoajia ja vaihtoehtoisia järjestelmiä. Lopulta Rovakaira päätyi Polarmitin Mitelloon.

 

- Polarmitin ja Mitellon osalta vaikutti siltä, että meidän toiveitamme kuunneltaisiin ja että me saisimme järjestelmään meidän kannaltamme tärkeitä ominaisuuksia ja asioita, Mikko muistelee.

 

- Meillä hoidettiin asioita aiemmin hyvin pitkälti manuaalisesti papereilla ja käsin. Dokumentit usein vain tulostettiin esimerkiksi asentajan mukaan. Mitello onkin meille nyt uudenlainen palvelu, kun karttapohjainen järjestelmä on asentajilla mukana autossa joko älypuhelimella tai tabletilla, Mikko kertoo.

 

Nyt järjestelmään saadaan kaikki yksittäistä työtehtävää koskevat tiedot, mutta myös muuta ympäröivää aluetta koskevat tiedot. Eli jos vaikkapa naapuritalossa on jonkinlainen ongelma, voi asentaja tilanteen salliessa käydä tarkistamassa ja korjaamassa vian samalla kertaa.

 

 

Monikäyttöinen järjestelmä auttaa niin asentajia kuin asiakaspalvelijoitakin

 

Järjestelmä on hyvin laajasti käytössä Rovakairan sisällä – 80:stä työntekijästä on järjestelmä käytössä jo 60:llä henkilöllä. Jokainen käyttää järjestelmää oman työtehtävänsä tukena. Omassa työssään Mikko käyttää järjestelmää joka päivä esimerkiksi erilaisten ongelmatilanteiden selvittämiseen ja paikantamiseen. Kartalta hän näkee hyvin nopeasti sähköjohtojen ja maakaapelien kulut sekä muuntajien sijainnit.

 

- Myös asentajat pystyvät näkemään, mitä kautta esimerkiksi muuntajalle kannattaa suunnatta. Pimeässä metsässä auttaa huomattavasti, kun tietää, että muuntaja on 30 metrin päässä tuossa suunnassa. Asentajilta olen kuullut kommentteja, että on aivan mahtavaa, kun välttää turhan käveleskelyn, Mikko summaa.

 

–- Asiakaspalvelussa asiakaspalvelijat pystyvät tarkastelemaan muuntajien etäisyyksiä eri kohteista ja laskemaan sillä perusteella esimerkiksi asiakkaalle hinta-arvioita sähköliittymän rakentamisesta vaikkapa kesämökille, Mikko kuvailee.

 

 

"“Me olemme kyllä kovin tyytyväisiä!”"

 

Yhteistyö ollut Mikon mukaan molempia – niin Rovakairaa kuin Polarmitiakin – hyödyttävää. He ovat yhdessä pyrkineet löytämään sellaisia ratkaisuja ja luomaan uusia ominaisuuksia, joista on hyötyä molemmille sekä myös muille sähköyhtiöille.

 

- Me olemme kyllä kovin tyytyväisiä! Meitä on kuunneltu ja toiveitamme otettu huomioon. Polarmitin puolelta tulee myös koko ajan valtavasti ideoita, että miten tätä voisi kehittää. Toiminta on ollut erittäin joustavaa ja toteutukset saadaan usein aika nopealla aikataululla oikeasti käytäntöön, Mikko kiittelee.

 

-  Asiakaspalvelu on ollut hyvää, ihan erinomaistakin. Tämä on ollut aitoa kumppanuutta ja työntekijät ovat ottaneet järjestelmän käyttöön innoissaan. Ei ole tarvinnut tuputtaa. He ovat huomanneet, että tämä on hyvä juttu.

 

Mitello toimii verkkoyhtiön yhteisenä välineenä jo tänä päivänä erittäin hyvin ja vielä paranee päivä päivältä!

 

 

Takaisin Mitello-pääsivulle